Sunday, September 28, 2008

Slutt paa kurset, start paa reise!

Fredag hadde vi avsluttende eksamen paa de 15 poengene vi har tatt her i Uganda. Det var en tretimers eksamen og gikk forholdsvis bra. Kvelden ble tilbrakt paa fin indisk restaurant med deilig mat og drikke i regi av skolen. Var veldig hyggelig. Senere paa kvelden gikk vi paa vart stamsted, Irish pub, med det fengende navnet Bubbles O'learys! Very najs! Ble litt kanakas kan man si, men var veldig morsomt!! Store dager av loerdagen ble tilbrakt paa stamkafeen, Cafe Pap, med deilig frokost og kaffe. Deretter spiste vi deilig biff paa en,uheldigvis, nyoppdaget restaurant. Merker at jeg snakker mye om mat her naa, men har merket veldig godt hvor viktig mat egentlig er, saa naar vi kommer over noe godt, er det nesten syvende himmel!
Vaar gode venn Kristian reiste fra oss igaar kveld, og Ada og jeg skulle bli med paa flyplassen, ikke bare for aa si hade,, men ogsaa slik at vi rakk og overfoere de siste bildene fra pcn hans. Mens vi fikset det og sa hade paa utsiden av inngangen, sjoerte sjaafoeren vaar et stykke unna hvor han kunne parkerre for det var ikke lov til aa staa foran inngangen (kl 01.30 og INGEN biler). Bilen sto parkert maks 2 min. Da vi kjoerte ut av omraadet ble vi vinket inn og en politibetjent satt seg inn i bilen og ba oss kjoere tilbake fordi bilen hadde vaert parkert ulovlig. (Igjen, midt paa natten og ingen andre der). Endte med at det var 3 betjenter som hevdet at bilen hadde staatt ulovlig parkert, og at dette var alvorlig, de var nesten noett til aa ta det til retten. Ada og jeg torte ikke helt gaa ut av bilen og snakke folka til fornuft selvom vi veldig gjerne ville. Enden paa visa var at etter 45 min med absurd pisspreik fremmet politibetjentene forslaget om aa betale en liten sum saa skulle de la denne alvorlige overtredelsen gaa. Sjaafoeren prutet ned fra 50 000 til 30 000 shilling (ca 100 kr). Sjaafoeren hevdet at prisen steg ettersom det satt to mzunguer i bilen, og at han ville maattet betale 10 000 (30 kr) dersom han var alene. Daarlig samvittighet overfor han som vi fikk , betalte vi 2/3 av summen. Naa er jeg neimen ikke sikker paa hvem som har lurt hvem, men saann endte det da. Om Mia var frustrert og forbanna? JA.
Var hjemme og i seng kl 03.00 i natt, og ble vekket kl 8 av skredderen som fant det for godt aa komme med kjolen jeg var lovt til torsdag, altsaa bare 4 dager for sent!. Litt grumpy da ja, og kjolen var ikke heelt ok, ,men skal faa den igjen i kveld og haaper han har faatt fikset det til da.
Betalte bare ca 80 kr for aa faa den sydd, saa det gaar heeelt fint!
Vi blir forhaapentligvis hentet kl 4.30 i morgen tidlig for aa ta fly til Zanzibar!! Noen fra kurset har ankommet allerede og sier vi skal glede oss, og det gjoer jeg!! Blir en natt i Stone Town foer vi drar paa nordkysten av oya. Vi har planlagt aa vaere pa Zanzi i en uke., foer vi drar videre til Mombasa i Kenya, og opp til nordkysten for aa besoeke den lille oya Lamu. Deretter drar vi opp til Nairobi og moeter Kaja og Ada der, samt en venninne som Ellen ble kjent med da hun jobbet i India. Gleder meg villt og haaper alt gaar bra! Siste uka skal vi tilbringe paa et barne hjem paa utsiden av Kampala. Ble kjent med et norsk/ugandisk ektepar som driver barnehjem for foreldreloese og trengte frivillige. Aner ikke hva jeg skal gjoere forelopig, men blir nok en larerik erfaring!
De siste ukene har gaatt veldig fort, og jeg maa innromme at jeg har blitt mettet paa inntrykk i Uganda. For to uker siden var tanken paa aa reise rett hjem veeeeldig fristende, men naa gleder jeg meg til vi skal paa tur og saa blir det hjem etterpaa, gleder meg masse til det!!!
Har hatt det utrolig bra her, veldig laererikt og spennende aa leve her og se hvordan ting funker, i mange tilfeller ogssaa hvordan det ikke funker!
I loepet av turen har det blitt mye bra sitater, og jeg har benyttet anledningen til aa skrive noen ned. De fleste sitatene maa dedikeres til Elin, fordi hun staar for endel av dem;)
- See! Der er det giraffer! En hel familie!!! (Elin i full ekstase over tre traer som kan skimtes over horisonten paa safaritur i Murchison).
-Its dog on the window! (Elin om dugg paa ruta i en matatu (taxibuss).
-See! En mann som jogger!! (Elin peker og utbryter dette om.. nettop en mann som jogger)

Personlig lo jeg meg halvt ihjel da jeg selv presterte aa utbyte noe som jeg ikke skjoente betydningen av foer jeg faktisk sa det...
Vi hadde gruppearbeid paa rommet mitt, og vi satt alle paa senga. Det var en plass mellom meg og en annen, og Martin sa, paa en mellomting mellom engelsk og norsk, at han ble cought midt i mellom. Uten aa tenke meg videre over utsagnet, flyttet jeg meg, lagde plass paa enden og sa : Saann! Naa er du ikke cought midt i mellom lenger!
Foerst da forstod jeg hvordan det kom ut og latterkrampen var et faktum.

Videre har vi
- Is it....filterkaffe tror du?
(Elin paa kafe'..)
-Det hadde jo vaert litt halvsnop..
(Kristian om aa dra paa Pap)
-I gaar vettu, that was the first time I realized it..
(Elin igjen;))
-He's quite hard...always.
(Noe om Steff som kom ut paa en litt feil maate)
-Miaaa, ae vill ha sjokolaaadee!
(Ellen om ,.. sjokolade i overfoert betydning)

Alt dette er selvfoelgelig mye mer artig for meg enn for dere,men deler det med dere allikevel!
Videre har jeg utvidet ordforaadet mitt og naa faatt plasst til flotte ord som mur, mursnop og mursnacks.

Internettkafeen jeg naa befinner meg paa, har aircondition, noe som passer meg bra, for i dag er det syyyyyykt varmt her i Kampala.. Er visst litt regntid her naa. Her om dagen satt vi paa balkongen (Ja, noen av oss har vaert saa heldige aa ha balkong!!!) og saa og hoerte paa kraftig regn, lyd og torden. Men idag er det altsaa skyfri himmel, og i mine planer skal det vaere saan n paa Zanzi hele den kommende uken:)

har kjoept meg endel jenteblader her nede, saann for aa faa et lite innblikk i hva som foregaar og hva kampala jenter er opptatt av...
I bladet CityBeat kom jeg over en side som heter lonely hearts.
Her er et lite utdrag fra noen av annonsene:
-Northern Ugandan woman, dark, slender good loooking and ready to make love, looking for a white guy for a strong relationship.
-Ugandan chatolic lady, 27, wants a single, respectable man, 30-40 yrs, learned, wealthy, God-fearing and ready to settle down and ready to test for HIVat least three times. No jokers.
-ugandan girl 19, looking for friends from UK, USA, canada, sweden and other countries
-Unemployed protestant guy wants a job and working lady resident alone,to love and be loved
-muganda muslim guy, light skinned medium size, searching for a muslim sugar mummy from all races particularly swahili and ugandan tribes. All I need is a serious relationship.
-ugandan guy, 24, would like to get in touch with a financially stable, fat and brown sugar mummy , 28-35 for a long term relationship.
... looking for a very fat driving lady..
-looking for a humble, intelligent reserved white girl resident in uganda...

To hele sider med dette!!

Har flere ganger blitt snakket til av ugandiske gutter som henger paa det vestlige kjoepsenteret og leter etter hvite jenter som alle er the love of their life!....

Naa maa j eg gaa, skriver forhaapentligvis mer fra Zanzi!
ciao

1 comment:

MiaVanessa said...

Jeg må få kommentere at det i ettertid har vist seg at denne Fidel (sjåføren vår som vi havnet i trøbbel med på flyplassen) i realiteten er en skurk, noe som bekrefter mine mistanker om at han lurte oss litt den natten. Faen, nå er det slutt på de lettlurte tider!